album met alle foto's

U wenst een foto aan te schaffen?

Dit kan.  Professionele prints op fotopapier gekleefd op aluminium plaat en voorzien van UV-laminaat.

Neem voor meer informatie contact op: mailto:robert.vollekindt@telenet.be


...

Het werk van de kunstenaar beperkt zich dus niet tot het maken van de foto.  Zijn taak gaat wezenlijk verder in de zoektocht om de foto’s te integreren in deze specifieke plaats.  Wie dit uit het oog verliest, dreigt met een blinde vlek door de tentoonstelling te lopen.  Deze ambitie om het creatieve proces verder te zetten in de tentoonstellingsruimte sluit, denk ik, naadloos aan bij het vroege werk van Robert, toen hij nog volop assemblages en installaties maakte en vaak zijn boodschap bracht in een eigenzinnig zelf gecreëerde ruimte.  Nu is de locatie “vooraf” gegeven en biedt eigen mogelijkheden en eigen beperkingen.

Wie de tentoonstelling betreedt, wordt onmiddellijk getroffen door allerlei ingrepen die het verwachtingspatroon van de bezoeker ondergraven:

De foto’s zijn niet allemaal op ooghoogte tentoongesteld.  We worden gedwongen in vogel- of kikvorsperspectief.  Een enkele keer zijn de foto’s zo gemonteerd dat we over de reling met de fotograaf meekijken in de diepte.  Ophanging en formaat zijn gekozen om een bepaald visueel effect te veroorzaken.

...

De confrontatie met het licht.  Hier mag de gebruikelijke betekenis van het woord confrontatie ten volle spelen.  Het licht is de vijand van deze fotograaf, niet de vriend.  Robert Vollekindt hanteert in de meest letterlijke zin de camera obscura.  De donkere kamer.  Hij weert het licht daar waar hij kan en ontpopt zich tot een meester van de onderbelichting.  Vandaar zijn voorkeur voor lichtschuwe plaatsen: schuren, zolders, kelders, bewolkte hemels...  Daar ligt het geheim van van zijn fotografie in een magistrale beheersing van het licht.  Door een consequente zoeken om het licht te drukken slaagt Robert Vollekindt er bij wijze van spreken in om het licht zelf te fotograferen: de spiegeling in een plas, de zon die door een kier valt, de schittering in de ogen de glans op de vrouwelijke huid of op het haar, weet hij als geen ander fotografisch te verschalken, precies door het licht te dempen.

inleiding erwin steyaert


vernissage

   

                                           verwelkoming                                                                          duo d'hoest                        erwin steyaert  


 alle tentoongestelde foto's 'in confrontatie 1' zijn verzameld in een fotoboek met poëzie van erwin steyaert